På mange opfordringer kommer her lidt flere billeder af opbygningen af mit anlæg. Jeg har ikke være specielt begejstret for at tage billeder midt i byggeriet, da det ikke kan undgås at rode lidt. I hvert fald ikke for mig, og med de få timer jeg har til rådighed for hobbyen. Har du ikke læst del 1, så kan du evt. starte her.
Status er nu, at stort set hele sporarealet er færdigt og samtlige sporskifter er monteret og styres af sportavlen på ESU Centralen. Det betyder også at jeg endelig kan gå videre med landskab, samt lukke anlægget af i siderne. Anlægget har nu været undervejs i 5 år og jeg ret stolt af jeg ikke er begyndt med landskab inden teknikken var på plads. Tålmodighed kan ellers være svært.
Jeg har brugt modeller folie fra Woodland til at lave landskabet med. Underlaget er MDF, men til forbinde niveauerne er der udskåret strimler af folie, som derefter får en gang gips på overfladen. Herefter får man ret stabilt underlag meget hurtigt. Efter tørring er det malet grønt og meningen er der efterfølgende kan “sås” græs direkte ovenpå.
Der er også lavet en del bygninger efterhånden som jeg fortrinsvis holder i plastic. Jeg har alligevel fravalgt et dansk forbillede til stationen og derfor har jeg ikke motivationen til selv at bygge huse. Jeg har igen prioriteret hvad jeg kan nå og har prøvet at få et så velfungerende anlæg som muligt på den plads jeg har fremfor et konkret forbillede. Bygningerne bliver forbedret, patineret og malet i danske farver. De tyske vinduer får en ekstra sprosse så de ligne dannebrogsvinduer.
Til slut et billede fra undersiden af anlægget. Samtlige sporskifter drives af Cobalt Digital. Et virkeligt godt sporskiftedrev som er meget nemt at montere og opsætte på centralen efterfølgende. De her indbygget sporskiftedekoder. De er meget nemme at montere på mine Peco code 75 spor, samt Rocoline code 83. Til gengæld kræver de absolut millimeter præcision at montere på Tilligs spor. Det kan sagtens lade sige gøre, men det er generelt et ret vanskeligt spor at arbejde med hvorfor jeg vil undgå det i fremtiden.
Det var alt for nu – jeg håber ikke der går for længe med mere nyt fra anlægget. Jeg håber det kan give lidt inspiration.
det ser spændende ud og følger gerne med i din vidre opbygning af togbanen.
Jeg har selv en mærkling togbane, som er noget mindre, på størelse Z.
Mim far har også en togbane på størelse HO, Men han vil gerne sælge sin bane,
så hvis du kender nogen der er interaseret, så lad mig det vide.
Hej Kim,
Det lyder spændende med spor Z. Del gerne nogle billeder 🙂