Roco MZ 1401

MZ-lokomotivet blev anskaffet af DSB i 1967. Det var det største lokomotiv i drift og blev anskaffet til brug for store tog. Især godstog og internationale tog. MZ lokomotivet blevet i 4 forskellige serier – hvoraf serie I og II er meget ens. Serie III og IV har et anderledes design. Du kan bl.a. se MZ, som også er anmeldt her på siden. I 1971 begyndte DSB, at eksperimentere med et nyt design, og MZ blev det første lokomotiv der blev ommalet i det rød/sorte design. Det er det oprindelige design, som MZ 1401 fik i 1972, der danner forbillede for modellen. DSB logoet på fronten var i overstørrelse, og blev senere ændret til mindre skala.

Den 26. maj 1974 iværksatte DSB et helt nyt trafikkoncept kaldet K74. Med K74 blev der indført mellem de større byer kombineret med lyntog. Dertil blev UIC-vognene moderniseret og et typisk IC tog bestod således af en togstamme med litra A-B-B-Bk – alle malet i den nye røde farve

 

Om modellen
Roco’s model af MZ 1401 har forbillede i epoke IVa. Udover det før omtalte design, betyder det, at lokomotivet er forsynet med runde puffer og oprindeligt frontskørte. Det første som sprang i øjnene da jeg så modellen var den sølv/sorte liste langs vinduerne ved førerhuset. Men den er god nok – MZ 1401 havde dette atypiske udseende, hvor MZ’erne efterfølgende kun havde den sorte liste. Listen på modellen er måske en anelse for kraftig, men altså helt korrekt. Generelt må man sige, at Rocos velkendte kvalitet er kendetegnene ved hele modellen.

emalingen er i meget høj kvalitet og litreringerne står knivskarpt. Fabrikspladen er flot gengivet og selv de mindste litreringer er læsbare (med lup). Frontruderne er helt korrekt markeret med en sort gummiramme, hvilket også er gengivet på sideruderne til motorrummet. Sideruden ved førerhuset er ligeledes korrekt gengivet med alu-ramme. Dog skulle yderlisten også have været alu-farvet, men det betyder ikke så meget, da det nemt ville kunne se for ”groft” ud. Håndtagene er markeret med sølv. Generelt står både bemaling og litreringer og detaljer meget skarpt og præcist.

Detaljeringsgraden er meget flot. I taget er ventilatorerne gennembrudte og man kan ane rotorerne under gitret. Signalhornene på taget er også husket. Bogierne er næsten et kapitel for sig – de er meget deltaljerede, med mange påsatte dele. Trinnene til kabinen er tynde og alligevel virker de robuste. Håndbøjlerne er ligeledes tynde og dermed realistiske. Med i æsken medfølger ekstra tilbehør, som vinduesviskere, trykluftslanger, koblingskrog, samt skørt der ikke er gennembrudt til koblingen. Disse er dog ikke monteret på billederne.

Overdelen er støbt i plast, med mange fine indgraverede detaljer. Chassiset er i metal og giver modellen en rigtigt god vægt, hvilket fremmer køreegenskaberne. Der er træk på alle seks aksler på den testede DC udgave, samt gummiringe på yderakslerne. Dette giver en virkeligt god trækkraft. På AC udgaven er der kun træk på 4 aksler. Den fempolede motor er traditionen tro centerplaceret med to svinghjul, forbundet med kardantræk til bogiernes gearkasser. Modellen køreegenskaber er helt i top, og trods størrelsen kan den klare en radius ned til 36 cm . Lokomotivet er næsten lydløst og klarer også langsom kørsel meget tilfredsstillende. Til belysning bruges glødelamper, der oftest er at foretrækker for, at undgå det kolde skær fra en lysdiode. På printet er der monteret NEM-stik til isætning af dekoder.

Modellen bliver leveret en solid æske og der vedlagt en god instruktion. På denne kan man nemt se hvordan man vedligeholder lokomotivet, samt finde evt. reservedele.

Alt i alt et rigtigt flot af velkørende lokomotiv.

Du kan læse mere om de enkelte numre og billeder på jernbanen.dk

Du kan læse mere om MZ lokomotiverne og deres historie i:

Torben Andersen – GM Diesellokomotiver I Danmark: DSB litra MZ, 2002.

Det anmeldte lokomotiv har varenr. 62716

 

Øvrige katalognumre:

DC Jævnstrøm

DSB litra MZ
62710 diesel lokomotiv MZ 1402, vinrød – epoke III
62711 diesel lokomotiv MZ 1402, vinrød med LOKSOUND – epoke III
62714 diesel lokomotiv MZ 1420, rød/sort – epoke V
62715 diesel lokomotiv MZ 1420, rød/sort med LOKSOUND – epoke V
62712 diesel lokomotiv MZ 1414, rød/sort – epoke V
62716 diesel lokomotiv MZ 1401 rød/sort – epoke IVa

AC Vekselstrøm

DSB litra MZ
68710 diesel lokomotiv MZ 1402, vinrød – epoke III
68711 diesel lokomotiv MZ 1402, vinrød med LOKSOUND – epoke III
68714 diesel lokomotiv MZ 1420, rød/sort – epoke V
68715 diesel lokomotiv MZ 1420, rød/sort med LOKSOUND – epoke V
68712 diesel lokomotiv MZ 1414, rød/sort – epoke V
68716 diesel lokomotiv MZ 1401, rød/sort – epoke IVa

 

Ingen kommentarer endnu

Læg et svar