Anmeldelse af GS fra McK

Forbilledet:
Gs-vognene var DSB´s lukkede standardgodsvogne fra midt i halvtredserne og nogle årtier frem, og nogle af vognene var i drift helt op i slutningen af halvfemserne.Vognene leveredes i tre serier med enkelte større og en række mindre forskelle. Gs serie I leveredes i perioden 1954-57 i 875 eksemplarer, og var oprindeligt kun litreret G. Disse vogne havde skruebremse placeret på en bremseplatform, og sidedøre med en bredde på 1.800 mm.
Gs serie II leveredes i perioden 1959-1964 i 2.000 eksemplarer, disse vogne havde ligeledes skruebremse på bremseplatform, men dørbredden var nu øget til 2.000 mm. Det er denne udgave der nu er på markedet. Endelig leveredes Gs serie III i 1964-1965 i 300 eksemplarer, disse vogne havde ligeledes dørbredden 2.000 mm, men ingen bremseplatform. Samlet er der således leveret ikke mindre end 3.175 Gs vogne, og sjovt nok er de bygget i præcis samme periode som MY-lokomotiverne, første eksemplar i 1954, sidste eksemplar i 1965. Serie I og II leveredes oprindeligt med femcifrede driftsnumre, mens serie III var født med UIC-numre.

Modellerne:
Vognene laves i de forskellige bemalingsvarianter de har kørt i, og serie II-vognene laves endvidere med både femcifrede numre og UIC-numre. Der er overordnet følgende udgaver:

– Femcifrede numre, brun vognkasse og sølvfarvet tag (kun serie II)
– UIC-numre, brun vognkasse og gråt tag (begge serier)
– DSB-design, første udgave, brun vognkasse og brunt tag (begge serier, men laves kun som serie III)
– DSB-design, sidste udgave, brun vognkasse og brunt tag (begge udgaver, men laves kun som serie II)

Antallet er begrænset til 200 eksemplarer af hvert driftsnummer, og der findes fotodokumentation på alle de numre der udsendes.

Den anmeldte vogn har katalog nr. McK 0403, og har GS 42335 som forbillede. Vognens udseende svarer til forbilledet som den så ud i perioden 1963-1966. Vognen er EUROP mærket og kan derfor køre uden for Danmark. GS er produceret i et hav af varianter baseret på tyske standard modeller. Det er i øvrigt en vogntype som har kørt i meget stor udstrækning i hele Europa. Netop fordi vognen har kørt i så stort et antal herhjemme er det faktisk en vigtig vogn. Det er derfor rigtigt positivt, at McK har valgt at lave en model 100% efter dansk forbillede. Som den før testede HBIS fra McK er der her tale om en regulær lækkerbisken. Vognen er ualmindelig flot. Høj finish og flotte litreringer. Modellerne består grundlæggende af en støbt metalbund og en vognkasse af plast, og er efterfølgende opbygget af mange løst fremstillede dele i både metal og plast. Det giver god stabilitet og vægt. Vognene har blandt andet fjedrende puffere af messing, ætsede hjørnetrin, håndbøjler af metaltråd og rigt detaljeret bremsesystem. De fjedrende puffer kan måske betragtes som regulært blær, men det giver bare lige det sidste. Det er en rigtig lækker detalje der vidner om det store arbejde der er lagt i udviklingen af vognen. Man efterlades på ingen måde med en følelse af kompromiser. I sammenligning med HBIS virker vognen om muligt endnu mere lækker. Det har selvfølgelig betydning, at vognen har lidt flere detaljer og er udstyret med en i øvrigt rigtig flot og filigran bremseplatform. Alt er monteret fra frabrikken hvilket er rigtigt rart når man tænker på alle de løsdele der er monteret. Køreegenskaberne er udmærket og med den obligatoriske nem-skakt. Hjulene kunne godt rulle med lidt mindre modstand, men kan det hjælpe at afmontere hjulene, og forsigtigt hive ud i lejerne. Jeg har taget et par billeder af emballagen som virker meget robust og vognen har klart transporten uden problemer, hvilket ellers godt kan være en udfordring.  Konklusionen er  at det er en super flot og gennemarbejdet model som absolut kan anbefales.

GS1GS56 GS9 GS8 GS7 GS5 GS4 GS3 GS2GS99GS_box2 GS_box

Følgende 4 modeller er nu i handelen:

DSB Gs 41985 Mørkebrun med sølvfarvet tag

DSB Gs 41985
Mørkebrun med sølvfarvet tag

DSB Gs 42000 Brun med sølvfarvet tag EUROP-mærket

DSB Gs 42000
Brun med sølvfarvet tag
EUROP-mærket

DSB Gs 42335 Brun med sølvfarvet tag EUROP-mærket

DSB Gs 42335
Brun med sølvfarvet tag
EUROP-mærket

DSB Gs 42532 Brun med sølvfarvet tag

DSB Gs 42532
Brun med sølvfarvet tag

Tags:

3 Svar til “Anmeldelse af GS fra McK”

  1. John b
    10. marts 2015 at 23:23 #

    DI er bare flotte

  2. Lars H. Skov
    18. marts 2015 at 00:36 #

    Hej Bo.
    Du har ret i at det er en utrolig flot vogn, med mange fine detaljer.
    Der er dog en ting der springer mig i øjnene, det er at både på teg-
    ningen på æsken og på vognen, er sabelgrebet drejet i vandret stilling,
    det vil sige at vognen er sat til ledning, altså ikke bremser med.
    Dette gælder både Gs og Hbis.
    Hilsen Lars

Trackbacks/Pingbacks

  1. MCK GS epoke IV | Dansk Modeltog - 13. juni 2015

    […] Modellen er tidligere anmeldt i epoke III udgaven, men vognen fortjener bestemt også et blive vist frem i epoke IV. Se i øvrigt anmeldelsen af GS her. […]

Læg et svar