Det var noget af en overraskelse at McK kunne præsentere en helt nyudviklet model af DSB’s nyeste GM lokomotiv litra ME. McK havde en kørende model kørende på deres stand på årets “Valbymesse”. Den store overraskelse er modellen laves med både undervogn og vognkasse i metal, hvilket vi ikke er vandt til at se på danske modeller.
Forbilledet:
I perioden 1981-1985, leverede Henschel i Tyskland 37 dieselelektriske lokomotiver til DSB. Lokomotiverne fik litra ME, og var i lighed med MY, MX og MZ udrustet med amerikanske GM-motorer. Lita ME blev den sidste i en lang række GM-lokomotiver hos DSB, og kommer dermed til at afslutte den epoke der startede med leveringen af den første MY tilbage i 1954.
Modellen:
Undervogn og vognkasse af metal, fjedrende puffere, ætsede trinplader i rustfrit stål, ætsede riste, viskere, frontbøjler m.m.
Rigt detaljeret model, med bl.a. forskellige indretninger i de to førerrum i overensstemmelse med forbilledet. Alle modeller leveres med åben og lukket plov, samt leddelt skruekobling der kan monteres efter ønske.
Modellen er udstyret med elektronik udviklet i samarbejde med ESU og indeholder alle kombinationer af front- og slutlys, individuelt lys i førerrum og maskinrum, fungerende færdigmeldingsblink og powerpacks. Alle modeller er fra fabrikken udstyret med 2 stk. 8 ohms højttalere.
Alle lokomotiver leveres med ESU dekoder, og kan endvidere leveres med lyd incl. kurvelyd.
Gennemtestet, kraftfuld og støjsvag 5 polet motor.
I første omgang er følgende modeller planlagt med et begrænset oplag på 200 stk. af hver:

McK 0102 DSB ME 1508 Rød/sort, “kort førerhus” Skærme og ny lyddæmper 1985-2002. ATC monteret 1992-1994, ATC-antenne ligger løst i æsken og kan monteres efter ønske.

McK 0103 ME 1530 ATC monteret 1992-1994, ATC-antenne ligger løst i æsken og kan monteres efter ønske. Rød/sort, “langt førerhus” Skærme og ny lyddæmper 1985-2002.
Det bliver godt at se dem alle