Anmeldelse af Hbis fra McK / Dekas

Fra McK kommer der nu en stor serie af den talrige danske godsvogn litra Hbis. McK kender vi bl.a. fra MZ serie III hvilket af mange betegnes som den flotteste model af MZ til dato. McK og Dekas har indgået et strategisk samarbejde hvilket er udgangspunktet for Hbis og mange kommende modeller. Udover Hbis kan bl.a. nævnes Hios-v og Gs.

 

Forbilledet:

Hbis-vognene leveredes til DSB i perioden 1970-1975, i 630 eksemplarer.  Vognene havde oprindeligt driftsnumrene 211 5 000-211 5 629, og leveredes i fire serier, med en række mere eller mindre synlige forskelle. Serie 1 og 4 havde kortere afstand mellem de lodrette gavlprofiler end serie 2 og 3, og der anvendtes forskellige typer af rangerkroge, hjørnetrin og håndbøjler. Endvidere havde de første tre serier skruebremse, det havde den sidste serie ikke.

De først leverede vogne havde brune gavle (DSB nr. 3 Brun), aluminiums-skydedøre, mørkegråt tag og skrift i DIN 1451 skriftsnit. Da DSB ændrede design omkring 1974, fik Hbis-vognene efterfølgende både nye påskrifter og stort ”DSB” påmalet. Efter nogle år fremstod skydevæggene efterhånden i samme brune farve som resten af vognen, og sidst i firserne udlejedes en del af vognene til Post Danmark, og fik i den forbindelse påsat et gult postlogo.

 

Modellen:

Lad det være sagt med det samme. McK modeller har sat barrieren for hvor højt detaljeret en godsvogn kan være meget meget højt. Set i det lys er prisen meget rimelig. Der er simpelthen ikke nogen steder hvor man føler der er gået på kompromis. Se det var jo en afslørende start på anmeldelsen, men dette er vitterligt det første indtryk man får. På en moderne godsvogn er der ikke så mange hyggelige detaljer som de ældre godsvogne. Netop derfor er det synd når der bliver sparret på detaljerne. Når man kigger på McK’s udgave af Hbis opdager man mange detaljer man aldrig vidste vognene havde. Årsagen er der ikke findes lignende vognene på markedet med så fine detaljer. Derudover må vi ikke glemme vognene er 100 % designet efter det danske forbillede og altså ikke bare en ommalet tysk vogn. Dette er nemlig tilfældet ved de tidligere modeller fra Lima, Fleischmann, Märklin samt nu også Brawa.

Vognen er opbygget omkring en bund af metal og en vognkasse af plast. Herudover kommer et hav af mindre løsdele af både metal og plast. En helt uventet og lækker detalje er de fjedrende puffere af messing. Derudover er der fine dele som æstsede hjørnetrin samt håndbøjler af metaltråd. Det giver et super godt visuelt indtryk da delene er meget tyndere og dermed mere realistiske end hvis de var lavet af plast. På modellen MCK 0202 er de små trin endda perforeret hvilket er helt utroligt flot. På 0201 er trintypen massiv hvilket også er helt korrekt. Der er heller ikke noget på modellen der føles skrøbeligt trods alle detaljerne. Kigger man på vognbunden finder man et rigt detaljeret bremsesystem ligeledes opbygget af fine metaldele.  Hjulene er flotte og lavet efter NEM-normen. De svarer til de hjul man finder på Brawa og Hobbytrades modeller. Bremserne sidder meget tæt på hjulene hvilket ser rigtigt godt ud. Håndbøjler mv. ser ud til i mindste detalje at være placeret korrekt alt efter type. Det eneste lille minus jeg umiddelbart kan finde på modellen er at malingen på færgekrogene ser ud til at være lige tyk nok så de ikke står helt fine. Derudover mangler nitter langs de vandrette riller på dørsiderne. Sidstnævnte ses på f.eks. Märklins udgave. Det kan dog være bevidst for de er nærmest umulige, at se på de fleste fotos og ville nok blive for grove i model. Derfor er det helt acceptabelt de er undladt. Om bemalingen er der kun at sige at den er rigtig flot og alle litreringer og påskrifter står skarpt. På 0201 som reelt er epoke III er der rangermærker hvilket man ikke finder på de nyere vogne.  Alt kan læses uden lup og påskrifterne er påført selv svært tilgængelige steder, som på vangen på undervognen. Som altid kan farverne dæmpes lidt med patinering skulle man ønske det.

Modellerne har alle kort afstand mellem gavlprofilerne (byggeserie 1 og 4), men leveres i øvrigt med forskellige hjørnetrin, håndbøjler og rangerkroge, samt med eller uden skruebremse, alt afhængigt af driftsnummeret. Forskellene ses tydeligt på de to modeller i anmeldelsen. Udover udgaverne i de oprindelige bemalingsvarianter kommer en helt række af modeller som de så ud i 1980’erne og 1990’erne. En vogn som jeg personligt husker meget tydeligt fra min barndom, da den var at finde overalt. Den kommer i forskellige brune nuancer alt efter tidsperiode, ligesom klassikerne med kunstmotiver (saks og klaver), også kommer i produktion. Det er planlagt at lave vognene med lang afstand mellem hjørneprofilerne på et senere tidspunkt (byggeserie 2 og 3, med vognnumrene 100-329), sammen med korrekte udgaver af de kunst-Hbis-vogne der ikke laves i første omgang, bl.a. de to “Grand Danois-vogne”, som var af henholdsvis byggeserie 3 (209) og byggeserie 4 (478). Man kan derfor på sigt finde et rigtigt stort og helt korrekt udvalg af den populære vogn. Til anmeldelsen har jeg valgt at tage rigeligt med billeder, da de egentligt taler for sig selv. De er derfor samlet nederst i anmeldelsen startende med artikelnummer 0202 og til slut 0201.

Med hensyn til køreegenskaberne er der ikke noget at udsætte på modellen. Den fås også med hjul til 3-skinnedrift hvilket dog ikke er testet. Indpakningen er god og beskytter godt.

Med modellen har fans af de mere moderne baner fået en absolut supermodel til samlingen. Der har længe været flotte modeller til epoke III og det derfor ekstra glædeligt at man har haft mod til at udgive en model der allerede findes i mange eksemplarer på markedet. Standarden er her bare så meget højere og derfor skal vognen nok få medvind på markedet. En model der får den varmeste anbefaling fra Dansk Modeltog og stor ros til McK der jo også snart kommer med andre spændende vogne i samme kvalitet.

 

Billeder af:

DSB Hbis 21 86 211 5 457-2
Sølvfarvede låger, DIN-skrift
Som forbilledet så ud i ca. 1975-1976
Artikelnumer: McK 0202

IMG_3784IMG_3787IMG_3786IMG_3785
IMG_3781 IMG_3778 IMG_3776IMG_3770 SONY DSC SONY DSC SONY DSCSONY DSC SONY DSC

 

Billeder af:

 

DSB Hbis 21 86 211 5 000-0
Sølvfarvede låger, DIN-skrift
Som forbilledet kørte i ca. 1970-1976
Artikelnummer: McK 0201

Hbis_2 Hbis_3 HBIS_5 hbis_6 HBIS_7 HBIS_8 hbis_9

 

 

Oversigt over de planlagte vogne med de to anmeldte vogne øverst:

 

005_2
DSB Hbis 21 86 211 5 000-0
Sølvfarvede låger, DIN-skrift
Ca. 1970-1976
McK 0201

 

007_2
DSB Hbis 21 86 211 5 457-2
Sølvfarvede låger, DIN-skrift
Ca. 1975-1976
McK 0202

 

033
DSB Hbis 21 86 211 5 550-4
Sølvfarvede låger, DSB-design
Ca. 1976-1980
McK 0203

 

032
DSB Hbis-t 21 86 211 5 600-7
Sølvfarvede låger, DSB-design
Ca. 1975-1976
McK 0204

 

Hbis_205-206
DSB Hbis 01 86 225 0 039-7
Brun, første DSB-design
Ca. 1980-1990
McK 0205

 

Hbis_205-206
DSB Hbis 01 86 225 0 045-4
Brun, første DSB-design
Ca. 1980-1990
McK 0206

 

Hbis_207-208
DSB Hbis 01 86 225 0 497-7
Lys brun, sidste DSB-design
Ca. 1990-1997
McK 0207

 

Hbis_207-208
DSB Hbis 01 86 225 0 504-0
Lys brun, sidste DSB-design
Ca. 1990-2000
McK 0208

 

Hbis-reklame_042
DSB Hbis 46 86 225 0 011-3
Post Danmark
Ca. 1992-2000
McK 0209

 

Hbis-reklame_042
DSB Hbis 46 86 225 0 042-8
Post Danmark
Ca. 1992-1998
 McK 0210

 

Hbis-reklame_5
DSB Hbis 46 86 225 0 362-0
Post Danmark
Ca. 1992-2000
McK 0211

 

Hbis-reklame_5
DSB Hbis 46 86 225 0 383-6
Post Danmark
Ca. 1992-2000
McK 0212

 

McK 0213
DSB Hbis 42 86 225 0 480-4
Vognkasse med tangenter
Ca. 1990-1995
McK 0213

 

McK 0214
DSB Hbis 42 86 225 0 493-7
Vognkasse med saks
Ca. 1988-1993
McK 0214

 

Link til billeder af forbilledet på Jernbanen.dk

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Anmeldelse af GS fra McK | Dansk Modeltog - 10. marts 2015

    […] positivt, at McK har valgt at lave en model 100% efter dansk forbillede. Som den før testede HBIS fra McK er der her tale om en regulær lækkerbisken. Vognen er ualmindelig flot. Høj finish og […]

Læg et svar