På årets DMJU udstilling kunne Dekas fremvise prøvestøbninger af GS, Hios-v, og Hbis. Det er alle forholdsvis moderne godsvogne som laves i absolut super kvalitet, som vi ikke er vant til at se i EPOKE IV/V. Dette er således meget efterspurgte modeller selv på prøvestøbningerne anes det ekstremt høje detaljerings niveau. Dette er ekstra vigtigt da moderne vogne ellers kan se meget enkle ud. Det er første gang der produceres en dansk GS og Hbis vogn fra grunden, da tidligere modeller har været baseret på tyske forbilleder.
Gs
I 3. kvartal 2014, sender McK helt nye modeller af DSB Gs serie II og serie III på markedet.Modellerne er udviklet af Dekas for McK.
Forbilledet:
Gs-vognene var DSB´s lukkede standardgodsvogne fra midt i halvtredserne og nogle årtier frem, og nogle af vognene var i drift helt op i slutningen af halvfemserne.
Vognene leveredes i tre serier med enkelte større og en række mindre forskelle.
Gs serie I leveredes i perioden 1954-57 i 875 eksemplarer, og var oprindeligt kun litreret G.
Disse vogne havde skruebremse placeret på en bremseplatform, og sidedøre med en bredde på 1.800 mm.
Gs serie II leveredes i perioden 1959-1964 i 2.000 eksemplarer, disse vogne havde ligeledes skruebremse på bremseplatform, men dørbredden var nu øget til 2.000 mm.
Endelig leveredes Gs serie III i 1964-1965 i 300 eksemplarer, disse vogne havde ligeledes dørbredden 2.000 mm, men ingen bremseplatform.
Samlet er der således leveret ikke mindre end 3.175 Gs vogne, og sjovt nok er de bygget i præcis samme periode som MY-lokomotiverne, første eksemplar i 1954, sidste eksemplar i 1965.
Serie I og II leveredes oprindeligt med femcifrede driftsnumre, mens serie III var født med UIC-numre.
Modellerne:
Modellerne består grundlæggende af en støbt metalbund og en vognkasse af plast, og er efterfølgende opbygget af mange løst fremstillede dele i både metal og plast.
Vognene har blandt andet fjedrende puffere af messing, ætsede hjørnetrin, håndbøjler af metaltråd og rigt detaljeret bremsesystem.
Vognene laves i de forskellige bemalingsvarianter de har kørt i, og serie II-vognene laves endvidere med både femcifrede numre og UIC-numre. Der er overordnet følgende udgaver:
Femcifrede numre, brun vognkasse og sølvfarvet tag (kun serie II)
UIC-numre, brun vognkasse og gråt tag (begge serier)
DSB-design, første udgave, brun vognkasse og brunt tag (begge serier, men laves kun som serie III)
DSB-design, sidste udgave, brun vognkasse og brunt tag (begge udgaver, men laves kun som serie II)
Antallet er begrænset til 200 eksemplarer af hvert driftsnummer, og der findes fotodokumentation på alle de numre der udsendes.
Vognene forhandles i udvalgte hobbyforretninger.