Nyt oplag af Heljan MO 1800 serie

Heljan udgiver nu et bekrænset oplag af deres tidligere udgivede Mo 1800-serie. Der går et stykke tid før der igen laves et oplæg da helt nye Mo modeller er under udvikling. Se Heljans nyhed om de næste Mo’ere nederst i indlægget.

 

 45101  DSB MO 1839  (sølvtag)  DC analog    Kr. 1.700,-   
 45102  DSB MO 1839  (sølvtag)  AC digital    Kr. 2.050,-  
               
 45111  DSB MO 1848    DC analog    Kr. 1.700,-   
 45112  DSB MO 1848    AC digital    Kr. 2.050,-

 

Heljan Mo 1848 og 1839

Heljan Mo 1848 og 1839

 

mo1839

Mo 1839

mo1848

Mo 1840

Næste nyhed fra HELJAN bliver en 500-MO i forskellige varianter, der også vil komme i den ombyggede version som 1900-MO. I første omgang den svejste version med både 4 og 5 aksler. Hvis det bliver en succes afsluttes serien med den nittede MO-vogn i både ombygget og uombygget version. Hvor det er relevant er planen at de nye MO-varianter kommer med enten gitter foran frontvinduerne eller med gummiindfattede frontvinduer.

 

Om forbilledet

De første MO-vogne blev leveret til DSB i 1935. De var bygget som en nittet stålkonstruktion og havde som de samtidige lyntog en topfart på 120 km/t. De første MO blev dels bygget med maskineri fra B&W (2 stk.), dels med maskineri fra Frichs (10 stk.). B&W-motorerne blev senere udskiftet med Frichs-motorer i de to MO-vogne og herefter havde DSB 12 stk. omtrent ens vogne (efter 1941: MO 551-562). Alle 12 nittede MO-vogne blev ombygget og moderniseret i 1964/65 med varmekedel og større rejsegodsrum (omnummereret til MO 1951-1962).

 

Næste leverance kom allerede i 1936 og var i en svejst stålkonstruktion. Af hensyn til brug i lyntog med overførsel på færger var de næste 10 MO (efter 1941: MO 563-572) bygget med to toakslede bogier i stedet for en treakslet og én toakslet, som var normalen for MO-vogne leveret før og efter disse 10. De fireakslede MO blev aldrig ombygget og den sidste udrangeret i 1970, men først ophugget omkring 1980.

 

De næste serier fra 1938-40 (nummer efter 1941: MO 573-599) var en femakslet version af de fireakslede svejste vogne. Alle disse blev i perioden ombygget med større rejsegodsrum og varmekedel i perioden 1959-1964 (nummer MO 1973-1999). Sidste ombyggede MO kørte indtil 1984.

 

I perioden 1951-1958 leverede Frichs og Scandia de sidste 90 MO-vogne (MO 1801-1890). Denne type har HELJAN haft i sit sortiment i de sidste 10 år.

Om modellerne

 

HELJAN planlægger foreløbig følgende varianter (justeringer kan ske undervejs).

 

1)

Femakslet MO i svejst udgave med gitre på fronterne.

MO 597 (frontgitter uden staffering)

MO 581 (frontgitter uden staffering)

MO 589 (frontgitter og staffering)

 

2)

Fireakslet MO i svejst udgave med og uden gitter på fronterne.

MO 564 (frontgitter og stafferet)

MO 568 (uden frontgitter)

MO 572 (frontgitter uden stafferinger)

 

3)

Femakslet ombygget MO i svejst udgave

MO 1984 (uden frontgitter)

MO 1991 (med frontgitter)

MO 1999 (uden frontgitter)

 MO 573 - 580 - h087

MO 581 - 599

 

Ingen kommentarer endnu

Læg et svar